فرشتگان زمینی

 

*نامت سپیده دمی است که بر پیشانی آفتاب می‌گذرد؛ متبرک باد نام تو…

 

اول شهریور هر سال، سالروز تولد و روز بزرگداشت حکیم و پزشک بنام ایرانی، ابوعلی سیناست و به همین دلیل روز پزشک نیز نامیده  می‌شود.

این روزها که ویروس کووید ۱۹ عالم‌گیر شده و بر تمام ارکان زندگیمان سایه انداخته، چندان بی‌مناسبت نیست از کسانی بگوییم که فداکارانه در صف نخست ایستادگی برای نابودی این بیماری کشنده، قرار دارند و با تحمل تمام دشواری‌ها، برای تندرستی و دوام حیات جامعه مومنانه می‌کوشند. آنان که دل به راه نوعدوستی و منشأ خیر و شادمانی و قرار سپرده‌اند، خدمت به همنوع را عین وظیفه انسانی خویش می‌دانند و اینگونه است که رضایت درونی برای آنان بالاترین و والاترین دستمزدهاست. ما در ایران‌زمینمان کم نداشته‌ایم از این دست انسانها که هریک در کاملترین نقطه وجودی خود، برای اهل تدبر، الگو محسوب می‌شوند؛ از بوعلی سینا که هرگز نگاه و رویکردش به حرفه پزشکی، بر اساس منابع متقن تاریخی، کاسبکارانه و تاجرانه نبود و نبوغ و جهد او در شناختن زبانزد تمام تاریخ‌نگاران است یا زنده‌یاد دکتر محمد قریب که حتی در نیمه‌شب‌ها هم از پذیرفتن بیماران ابایی نداشت و در برپاساختن و شکل دادن رشته طب کودکان در کشور و فراهم کردن بستری علمی و کارا برای درمان نوباوگان وطن از هیچ کاری فروگذار نبود تا صدها پزشک دانا و فرهیخته و دغدغه‌مند که هرگز کرامت و سلامت انسان را به مسلخ زر نبردند و روح و وجدان کامل خود را به دنیا و لذت‌هایش نفروختند. پزشکان شریف هرگز تاجر سلامت و بیماری همنوعان خود نبوده‌اند و نخواهند بود.

از دیگر سو با مشکلاتی که تحت تاثیر اوضاع نه‌چندان بسامان اقتصادی این سال‌ها و شیوع کرونا در چند ماه گذشته، پرداختن به وضعیت سلامت روان آحاد جامعه از اهمیتی ویژه برخوردار شده است. باید فرهنگسازی انجام داد تا تابوی مراجعه به روانشناسان و مشاوران شکسته شود و تمام افراد بتوانند در صورت نیاز با تصمیمی آگاهانه و موثر و برای حل مشکلات خود با عبور از سد پیش‌نویس‌های ذهنی‌شان و بدون ترس از قضاوت دیگران به کارشناسان حوزه سلامت روان مراجعه کنند و راه سلامت روان را طی کنند. همزمان دولت و مجموعه‌های حاکمیتی باید تدبیری بیندیشند و مسیر دستیابی و مراجعه به روانشناسان را تسهیل کنند. شامل شدن خدمات روانشناسی در ساختار و سازمان‌های بیمه می‌تواند کمک شایانی به برقراری ارتباط بدون دغدغه مراجعه‌کننده و درمانگران و در نتیجه بالا رفتن شاخص های سلامت روان در جامعه کند. اهمیت جایگاه نظام آموزش کشور، چه آموزش و پرورش و چه نظام عالی آموزش(مدارس و دانشگاه) در جا افتادن و فراگیر شدن فرهنگ مراجعه به مشاور بسیار حیاتی است. البته فعالیت‌هایی تاکنون انجام شده است که جای خوشوقتی دارد اما همه می‌دانیم تا رسیدن به سطح مطلوب، فاصله همچنان باقی است.

درود می‌فرستیم به روان پاک اعضای شهید کادر درمان کشورمان که در این چند ماهه برای حفظ سلامت مردم ایران، بی چشمداشت جان پرمهر خود را فدا کردند و سپاسگزاریم از آنانی که همچنان در سنگر خود با همه محدودیت‌ها به مبارزه علیه کرونا مشغول‌اند تا ایران و ایرانی همچنان سربلند و عزتمند باقی بمانند.

نویسنده متن جناب آقای حسین محمدیان

#هزار نکته باریکتر از مو در مدرسه توسعه علوم زندگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *