برای تقویت عزت نفس

راهکارهایی برای تقویت عزت نفس

راهکارهایی برای تقویت عزت نفس:

به طور خلاصه، عزت نفس باور قلبی است که هر فرد نسبت به عملکرد و رفتار خود دارد. هر چقدر عزت نفس بالاتر باشد حس بهتری نسبت به خود داریم و در برابر استرس و عوامل دردناک آسیب کمتری دیده و نسبت به مشکلات مقاوم تر می شویم.

گاهی ممکن است شک و تردید در مورد خودمان باعث تضعیف عزت نفس و از بین رفتن امید و انگیزه در زندگی شود.

در این مقاله به اختصار راههایی را در جهت بهبود عزت نفس مطالعه میکنیم:

  1. با خودتان مهربان باشید:

خود واقعیتان را بی کم و کاست دوست بدارید و به خاطر دیگران سعی در تغییر خود نداشته باشید. هیچ انسانی کامل و بدون نقص نیست.تمام افراد بشر جایزالخطا هستند و اشتباه می کنند. پس به خود سخت نگیرید. با جسم و روح خود دوست باشید و با ورزش، کتاب، قدم زدن در طبیعت و… به حال خوب خود کمک کنید.

  • تحرک داشته باشید:

ورزش کنید، با ورزش کردن علاوه بر سلامتی جسمی ، به تناسب اندام نیز خواهید رسید. ورزش کزدن و تحرک داشتن باعث آزاد شدن هورمون اندروفین میشود. این هورمون به احساس شادی کمک می کند.

  • زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید:

مقایسه زندگی دیگران با خود  از عوامل کاهش عزت و اعتماد به نفس است. امروزه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، زندگی بیشتر افراد از حالت خصوصی خارج شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. زندگی های زیبا، سفرهای لوکس، ماشین های گرانقیمت و… از جمله مواردی است که گاه باعث ناامیدی دیگر افراد میگردد. حال آنکه هیچ گاه نباید از ظاهر زندگی کسی او را قضاوت کرد. چه بسا زندگی و جایگاه شغلی و اجتماعی شما با تمام کمبود ها آرزوی افراد دیگری باشد. 

  • مثبت اندیش و شاکر باشید:

از خداوند برای تمام داشته هایتان سپاس گزار باشید. هر صبح که چشم باز می کنید، فرصت دیگری دارید تا بهترین ها را در کارنامه ی خود ثبت کنید. مثبت اندیش باشید. تمرکز بر اتفاقات بد و تلخ باعث ناامیدی و از بین رفتن انرژی و انگیزه می گردد.پس از گرما،نور خورشیدو انرژی نهفته در روز بهره مند شوید و برای هر اتفاق کوچک خوشحال شوید. در پایان روز خواهید دید که سطح انرژی شما بسیار بالا خواهد بود . بالا بودن سطح انرژی به افزایش عزت نفس کمک شایانی خواهد کرد.

  •  با همنوعان خود مهربان باشید:

مهربانی وکمک همواره باعث تقویت روحیه میشود، کمک و مهربانی به دیگران احساس مفید بودن را در ما تقویت می کند.

  • انجام فعالیت های مورد علاقه:

کارهایی انجام دهید که باعث لذت و خوشحالی شما می شود. انجام این امور باعث تفکر مثبت میشود و روحیه شما را تقویت می کند.

  • برنامه ریزی داشته باشید:

برنامه ریزی کردن و رعایت نظم در انجام کارها، الویت و زمانبندی ذهن شما را منسجم و هدفمند میکند. هدف داشتن وتلاش در راه رسیدن به آن عزت و اعتماد به نفس شما را تقویت خواهد کرد.

  • ارتباط با افرادی که به شما حس مثبت می دهند:

گروهی از افراد مرتب نق می زنند و بهانه جویی می کنند، این افراد بار منفی بسیار زیادی دارند و ممکن است پس از صحبت کردن با شما ابراز سبکبالی کنند، این در حالی است که ناخودآگاه انرژی شما را تخلیه میکنند و به افت انرژی دچار خواهید شد که پیامد آن بی انگیزگی و گاه ناامیدی است. پس تا حد امکان در محیطی با انرژی منف۶ی حضور نداشته باشید. با افرادی در ارتباط باشید که شما را باور دارند و از شما را تشویق و حمایت می کنند.

  • کاری را به صورت ماهرانه فرا بگیرید:

هنگامی که در انجام کاری که مطابق با علاقه ی شماست مهارت کافی داشته باشید و حتی بتوانید از ان کسب در آمد کنید و استقلال مالی کسب کنید قدم بسیار بزرگی در جهت تقویت عزت نفس خود برداشته اید چرا که مستقل و بی نیاز از کمک مالی اطرافیان خواهید بود.

امیدواریم که با مطالعه ی این مقاله ، بتوانیم گام کوچکی در جهت کمک به شما مخاطب گرامی برداشته باشیم. به یاد داشته باشید که در نهایت هیچ شخصی جز خود شما، نمی تواند به شما کمک کند پس با خود مهربان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *